
'Prijzenfestivals lijken gouden greep'
Wil je media-aandacht? Zet dan iets op waarbij een prijs valt te winnen. Goede sier maken met blije mensen met een cheque of een kunstwerkje. Wie vindt het nou niet leuk om een prijs in de wacht te slepen? Het is voor de eer, het stimuleert en je hebt levenslang een mooi verhaal te vertellen.
Niet verwonderlijk dat prijzenfestivals oprukken, nogal eens aangejaagd door slimme marketeers. Net als influencers kunnen ze de media gericht voeden en zo het grote publiek bereiken. Menig communicatiekanaal is gebaat bij makkelijke vulling en plaatst zulke gebeurtenissen zonder waarde toe te voegen. Voor commerciële bedrijven is het eenvoudig om bijvoorbeeld jaarlijks een klant op het schild te hijsen die op een specifiek onderdeel uitblinkt.
Een persbericht is zo opgesteld, foto’s zijn snel gemaakt en het gaat erin als zoete koek. Slimmeriken weten net voldoende onderscheid te maken, waardoor er nog prestigieuze prijzen zijn uit te reiken. Zo blijft de communicatiemolen regelmatig draaien en de naam van je bedrijf of organisatie oppoppen.
Zoiets is de varkenshouderij ook niet vreemd; het aantal te winnen awards groeit. Goedbedoeld en prima initiatieven om de aandacht ergens op te vestigen. Prijsinflatie en ondersneeuwen liggen echter op de loer. Is het een prijs die past bij de reclame-uiting ‘Wij van Wc-eend adviseren Wc-eend’, dan is het een wassen neus.
Net als influencers voeden award-organisatoren de media gericht en bereiken zo het grote publiek
Desondanks duiken de minder kritische media erbovenop en wordt een hype gecreëerd. Makkelijk en vaak scoren. Komt er bij een awardverkiezing een onafhankelijk expertpanel aan te pas dat uit een groot aantal gegadigden de winnaar aanwijst, dan verdient zo’n prijsactie juist wel een breed podium. Maar dat is vaak vaktechnische kost, niet sexy en dus lastiger te vermarkten.
Eerlijk is eerlijk, ook Varkens is prijsgevoelig. Met de al meer dan tien jaar draaiende rubriek ‘Op de bank met’ dong dit vakmagazine mee naar de Gouden Greep, een jaarlijks initiatief van de Nederlandse Vereniging voor Land- en Tuinbouwjournalistiek. Helaas, de vakjury had de keuze uit nog betere journalistieke bijdragen. Alle tot nu toe 113 bankzitters wil ik bedanken voor het delen van hun verhalen. Ik ben er trots op en ga er vol enthousiasme mee door.
Lees ook
Meest gelezen
Blogs



Bedrijf in Beeld
Partners

